9l0-012 101-400 300-085 og0-093 1z0-061 70-488 1z0-062 70-486 exam 642-035 dumps jn0-692 dumpBraindumps - Pass Juniper JN0-692 Exam with JNCSP 200-105 pdf 400-051 exam 300-370 70-646 exam 200-125 Download 100-105 Exam PDF Questions Answers - ExamsBoost 70-466 210-060 70-410 300-320 The local VLAN configuration is updated only when an update that has a higher CCNA 100-105 OG0-093-dumps 210-255-dumps 70-761-dumps

To nye udstillinger:
Søndag 1. oktober – søndag 29. oktober 2017
kl. 13:00 – 17:00
Fernisage: Lørdag 30. september kl. 14:00 – 16:00


Christiansø-kunstneren
og bohèmen
Johan Frederik Tryde:

TEGNEDE PORTRÆTTER

og

Andreas Nemo:

POP OG ANDEN ART

 

I Udstillingshallen:

TRYDE: TEGNEDE PORTRÆTTER

Et selvportræt af Tryde … inden han lod hår og skæg vokse vildt.

Tryde blev født 14. april 1882 i Rønne. Døde 15. maj 1967 i Paris. Begravet i Rønne. Han var søn af adjunkt og museumsbestyrer i Rønne Eggert Christopher Tryde og Cathinka Kirstine Joseffine Jørgensen. Blev gift i 1925 med væveren Thora Alstrup, født 1907, datter af godsejer Michael A. og Rigmor Foss.

Ægteskabet opløst 1929. De fik datteren Gerd Tryde, som har doneret mange hundrede tegninger og nogle malerier af sin far til Gudhjem Museum. Udstillingen er baseret på denne storslåede gave.

Johan Frederik Tryde blev student fra Rønne Statsskole. Læste herefter
medicin på Københavns Universitet i seks år. Men måtte droppe studiet på grund af en ondartet nervebetændelse. I 1912 kom han på Teknisk Skole indtil han begyndte på Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 1913-15.


TRYDE SOM MALER

ifølge Weilbachs Kunstnerleksikon:

’Trods tæt kontakt til en række af de betydeligste bornholmer-malere, fastholdt han både i landskabsmaleriet og i opstillingerne en lidt svulstig sen-impressionistisk form i en usikker og til tider voldsom kolorit’, skriver museumsinspektør Lars Kærulf Møller om ham og fortsætter:’Tryde havde svært ved at forlige sig med oliemaleriet. Han dyrkede det, men nåede aldrig at få et fortroligt forhold til farverne’.

 

TRYDE SOM TEGNER

Lærte Tryde ikke at beherske maleriet, blev han til gengæld god til at tegne portrætter. Det lærte han (måske) under sine årlige studier på Académie de la Grande Chaumière i Paris. Tegneskolen, som stadig eksisterer, ligger i gaden af samme navn – Rue de la Grande Chaumière – en gade, hvor en række kendte franske kunstnere boede eller havde atelier fx. Gauguin, Modigliani, Delacroix, Manet, Picasso og Cézanne.


TRYDES LIV

Johan Frederik Tryde bosatte sig på Christiansø i 1917 35 år gammel. Det blev hans base i 50 år, hvorfra han rejste ud i verden. Blandt andet Frankrig, Spanien, Nordafrika, Korsika og Norge. Han levede som en ægte bohéme, der ikke mindst nød sine årlige ophold i byernes by. Han levede meget beskedent af en arvet formue. Således brugte han sin knallert-cykel, når han skulle besøge byernes by.

Tryde fik billeder ind på den censurerede Kunstneres Efterårsudstilling i 1923, 1925 og 1931 og havde en separatudstilling på Galleri Binger i København 1934.

 

TAGE VOSS OM TRYDE

Tage Voss – der var læge på Ertholmene fra 1947 til 1967
– skrev om Johan Frederik Tryde i erindringsbogen

FEJEMØG FRA PARNASSET
– BETRAGTNINGER FRA EN SVUNDEN PERIODE


Her er et uddrag:
Johan Frederik Tryde beboede det store tidligere bryghus på Christiansø. Han var foruden maler, sportsmand og globetrotter. Til hans bedrifter hørte en historisk rundsejling i kajak i Østersøen og en færd til Nordkap på en af disse særprægede knallerter, der dukkede op efter krigen. Disse skulle ved lovbud kunne cykles pr. pedal for at få godkendelse. Til Trydes mange talen-ter hørte ikke mekanisk fornemmelse. På turen til Nordkap med sovepose, tegneblok og knækbrød svigtede motoren 600-800 km oppe i Sverige, hvorefter Tryde trampede pedalerne videre op til destinationen og hjem igen – en bemærkelsesværdig sportsbedrift, så sandt som pedalerne ikke var beregnet til andet end garniture. Vel nået til Svaneke og postbåden efter 4.000 kilometers trampen anførte postbådens besætningsmand Cha’les til den vidtløftige beretning, efter at have beundret køretøjet, om den mon ikke havde virket bedre, hvis Tryde havde åbnet for benzinhanen. Den havde Tryde aldrig lokaliseret, men knallerten knaldede fint, da Cha’les havde vist globetrotteren fidusen. Turen resulterede i en skitse af to søpapegøjer.

 

Tryde var specifikt Kunstmaler Tryde. Der hang også et par let karikerede portrætskitser i den store bryggerihal, de havde hængt der i 30 år og legimiterede for verden Trydes plads på parnasset og var aldrig blevet suppleret. Tryde samlede hver sommer en skønsom flok af malere og sportfolk, der fik ophold i den store bygnings mange afkroge. Der blev malet, tegnet croquis, svømmet og lavet udspring og kraftspring, uanfægtet af øboernes svedne kommentarer.

 

Tryde havde arvet formue, men, som med benzinhanen, havde han aldrig opdaget, hvordan den kunne gøres nyttig. Han levet et fornæret, men fornøjeligt liv på eksistensminimum og deltog hvert år på malerskole i Paris, selvtransporteret frem og tilbage. Ingen så nogensinde resultater af de franske studier.

 

Gitz-Johansen kunne berette, hvorledes han og en maler-kammerat en aften havde stået på Pont Neuf i Paris og set et lille lys nærme sig på Seinen. Lyset stammede fra et spritapparat, over hvilket en kasserolle med en pølse kogte. Det stod på dækket af en kajak. ”Det må sgu da være Tryde!”, sagde maleren. Og i dækshullet afsløredes under masser af rødt hår og brusende skæg en prætig romersk profil. Det var Tryde.

 

På senere år forlængede Tryde sit årlige ophold i Paris, finansieret gennem arbejde som turistfører. I vinterens mørke på øen fyrede Tryde aldrig i ovnen, men holdt varmen iført en læderrustning, som knirkede og spredte en speciel atmosfære, uklart om det skyldtes læderet eller Tryde. Om sommeren optrådte han i næsten komplet adamskostume, men appetitlig efter mange timers daglig i vandet. Om vinteren var han i mange måneder næppe uden sit læderudstyr, som han også sov i.

 

 

Stationsbygningen:

NEMO: POP OG ANDEN ART

 

Andreas Nemo fotograferet foran en af de store malerier, som vises på udstillingen. Foto©JørgenKoefoed.

 

Hans navn er ANDREAS NEMO. Han benævner sig selv som en noget bulet og skrammet, ældre herre fra 1943. Sandt nok, men alligevel stadig særdeles sprællevende, som det kan ses af denne udstilling.

Han er bl.a. uddannet på Académie des Beaux Arts, Toulon, Frankrig, hvor han boede i 20 år.

I dag bor han i Hasle, hvor han i 2004 startede ’Danmarks Mindste Kunstskole’. Den lukkede for nogle år siden. Selv er han forsat med at producere kunst – både malerier, grafik, tegninger og foto. Et retrospektivt udsnit af dette vises i Stationsbygningens tre mindre udstillingslokaler.

 

‘Prinsen på den hvide hest’ kalder Nemo dette maleri. Damen er stor, ja – men det er maleriet også.


Kunstkritikeren Lis Engel, Kunstavisen skriver om Nemo:

”Andreas Nemo er en meget engageret kunstner. Han behersker en lang række teknikker og medier, som han benytter til at skabe billeder med stor spændvidde inden for både foto, collage, installation, maleri og grafik. Temaerne spænder vidt fra det skarpt iagttagende, som skildres ekspressivt og indlevende til det humoristiske, satiriske og ironiske. Der er dog ingen tvivl om, at især hans grafiske værker og malerier rummer en særlig sans for linjens bevægelse og farvens klang.”


UDOVER KUNSTNER
er Nemo også en helstuderet røver. For et par år siden blev han sexolog fra Aalborg Universitet. Desuden har han også en BA i Litteraturvidenskab og Kunsthistorie samt er cand.mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling – begge fra Københavns Universitet. Nu overvejer han at læse teologi.


FAKTA OM NEMO

Andreas Nemo Østergaard
Født 1943 på Frederiksberg


Uddannelse:
1969-72 Hans Christian Høiers Maleskole, Birkerød.
1984-89 Académie des Beaux Arts, Toulon, Frankrig.
1989-90 Holbæk Kunsthøjskole.
1996 BA i litterasturvidenskab og kunsthistorie, Kbh.s Universitet.
2001 Cand.mag. i Moderne Kultur og Kunstformidling.
2003-04 Holbæk Kunsthøjskole.
2004-05 Æstetik og Stilhistorie, Kbhs. Universitets Kunsthistoriske Institut.
2009-10 Videoproduktion og Fiktion, Kbhs. Universitets Filmviden-skabelige Institut.
2013-15 Master i sexologi, Aalborg Universitet.


Udpluk af censurerede udstillinger:
1986 Salon International du Lavandou, Frankrig.
1988 XXIVs Grand Prix International de Peinture (Turistrådets Pris).
1988 Chateau Arnoux, Frankring (Bedste Akvarel).
1988 XIe Rencontre d’Arts Plastiques, Frankrig.
1989 Biennale du Rêvest, Frankrig.
1991 Nordisk Kunst 91, Århus, Danmark.
1992 Xe Grafiktriennale, Stockholm, Sverige.
1993 XIIe Mini-print Internacional, Barcelona, Spanien.
1994 XIIIe Mini-print Internacional, Barcelona, Spanien.
1996 KS – Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, Danmark.
2002 Kaffeslottets Censurerede Udstilling, Gudhjem, Danmark.
2008 Svanekegårdens Censurede Udstilling, Svaneke, Danmark.
2011 KS – Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, Danmark.

Herefter indsender Nemo ikke ind til flere censurerede udstillinger.

 

Udvalgte separatudstillinger:
1984 Ile Foire aux Crôtes, Toulon og Cuers, Frankrig.
1986 Peintres d’un Weekend, La Valette, Frankrig.
1987 Atelier Maillard, Toulon, Frankrig.
1988 Salon des Jeunes Stylistes, Hyèeres, Frankrig.
1988 XXIVe Grand Prix International Peinture, Cannes, Frankrig.
1994 Galleri ABC, København, Danmark.
2003 Handlungsanweisung 43, Kunsthalle Wien, Østrig.
2008 My ArtSpace, Rådhuspladsen, København, Danmark.
2009 AIA – Associazione Italiana Acquerelisti, Bellagio/Milano, Italien.
2010 Galleri GAL, Frederiksværk, Danmark.
2011 Dadapost, Berlin, Tyskland.
2013 Grønbechs Gård, Hasle, Danmark.
2014 Galleri Nybro, København, Danmark.
2017 Kunstrunden, Bornholm, Danmark.

 

 

 

 

.

 

Stationsbygningens Vestibule:

OLUF HØST SKITSESAMLING

Museets store samling af skitser af Oluf Høst vil atter kunne ses efter nogle år i arkiv. Der er ikke mindre end 132 skitser, som blev skænket af Oluf Høst og udvalgt af kunstnerne Ole Christensen og Inge Lise Westman.

.

Stationsbygningens Pakrum og Venteværelse:

GUDHJEMBANEN

SIDSTE ÅR fejrede Museet 100-året for Gudhjembanens start med en storstilet udstilling i hele Stationsbygningen. Nu er denne udstilling blevet komprimeret og vil blive en del af de faste udstillinger. Her vil der også blive mulighed for at se den video, der til udstillingen blev produceret af Utopia Film ved Tonny Nybirk. Det er en drone-optagelse, der viser togets bevægelse gennem landskabet fra stationen i Østerlars til endestationen i Gudhjem. Den varer 9 minutter.

.

Stationsbygningens Førstesal:

GUDHJEM I GAMLE DAGE

EN PERMANENT lokal-historisk udstilling om GUDHJEM I GAMLE DAGE befinder sig i Stationsforstanderens gamle privat-lejlighed på 1. sal. Fotografier og rariteter fra dagliglivet i Gudhjem – ikke mindst fra fiskeriet, som var omdrejnings-punktet i byen i forne tider.

.

——————————-

.

Det koster fortsat kun 40 kroner, at komme ind på udstillingerne, men hvis du melder dig ind i Gudhjem By- og Minde-forening, som driver Museet, er det gratis. Medlemskabet koster 100 kroner om året. Man kan melde sig ind ved indgangen.