Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; sidebar_generator has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/sidebar-generator.php on line 29 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_contact has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/contact.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_flickr has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/flickr.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_portfolio has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/portfolio.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_sponsor has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/sponsor.php on line 12 Christiane Holms tegning - Gudhjem By- og Mindeforening

Christiane Holms tegning

"Udsigt fra Graabaken i Gudhjem."

“Udsigt fra Graabaken i Gudhjem.”

Af Kirsten Laurberg Lund

Gudhjem Museum har mange depotrum, da jeg sammen med Ann Vibeke Knudsen gennemgik dem, fandt vi en kulørt tegning, der kan dateres til imellem 1846 og 1853.

Denne tegning er et af de ældste billeder vi har fra Gudhjem, motivet er Gråbakken.

Tegningen har titlen ”Udsigt fra Graabaken i Gudhjem”. Christiane Holm har siddet oppe på Gråbakken og tegnet udsigten op mod Bokul, hvor der går køer og græsser. Bokul var udmark på det her tidspunkt sammen med området, der i dag rummer Gudhjem Plantage. I havet ved Nørresand ses skibe. Der er to huse med på tegningen, de ligger, hvor vi i dag har Holkavej.

I Gudhjem er Gråbakken i dag mest kendt for ”Gråbakke bobban”, Gudhjems kendteste trold, der blev forvist til klippen efter at have skræmt et brudepar ud over klipperne ved ”Hestesten”. Gråbakken ligger på Brøddegade lige ved siden af Hotel Gudhjem, Brøddegade 29. Gråbakken har imidlertid været meget større end den er i dag. I begyndelsen af 1800 tallet sprængte man en del af Gråbakken væk for at få en bedre vej ned i byen, før den tid var Bryggerstræde hovedgaden.

Sammen med tegningen fandt vi oplysninger, der gør tegningen kan dateres ret nøjagtigt, formodentlig er notaterne skrevet af Bygmester Viggo Pedersen, det ligner hans håndskrift.

Christiane Rømer var datter af smedemester i Rønne Lars N. Holm og gift med Andreas Peter Rømer, der købte købmandsforretning i Gudhjem i 1846, Rømers købmandsforretning lå, hvor Hotel Gudhjem ligger i dag. Andreas Rømer døde tre år efter i 1849. Ved folketællingen for Gudhjem i 1850, står der om familie nr. 58:” Christiane Holm, enke efter Rømer, ernærer sig ved købmandshandel”. Husstanden bestod af Christiane, hendes seks børn tre piger og tre drenge, samt en tjenestepige. Efter mandens død drev Christiane købmandsforretningen videre i 4 år, i 1853 solgte hun forretningen og flyttede tilbage til Rønne.

Christiane Holms sønner, Lars Nikolaj Rømer og Hans Peter Rømer, er kendte fra den bornholmske udvandrerhistorie. I ”Bornholmerne Udvandrede” fortæller Henning Bender om de to brødre og deres virksomhed ”Romer Bro’s Ax Factory”. De to brødre startede en øksefabrik i Gowanda tæt på Lake Erie i staten New York.

Lars N. Rømer udvandrede allerede i 1857, broderen Hans Peter kom i 1862. Flere udvandrede bornholmere kom til at arbejde i deres virksomhed.

Ann Vibeke Knudsen har på sin hjemmeside en udførlig beretning om brødrene Rømer i USA, der er også mange spændende fotografier, bla.de såkaldte vitrotypier af Lars Nikolaj Rømer og hans svenske hustru Jane Johnson, de dateres til 1861.

Andreas Rømer Købmand i Gudhjem i en Ejendom hvor nu Hotel Gudhjem ligger kom dertil i Frebruar 1846, der var 3 Børn, Lars Rømer 9 Aar, Andrea Kristine Rømer, 5 Aar, Hans Peter Rømer 3 Aar. Andreas Rømer døde i Juni 1849. Hans Enke Madam Rømer flyttede fra Gudhjem i Mai 1853. Dette Billede er tegnet af Madam Rømer man ser Thomes Dicks og Kresten Hansens Huse. Gudhjem Museum