Hoteller og pensionater

Du beder mig om at læse korrektur på beskrivelse over hoteller og pensionater i Gudhjem, og det kan jeg jo forholdsvis slippe nemt over, rette eller tilføje det jeg har kendskab til, eller kan huske nogenlunde, årstallene har man jo ikke alle i hukommelsen, men må finde i gamle papirer, og det tager sin tid, for når man begynder at rode i gamle papirer, dukker der meget op, som har ens interesse og så går tiden forbavsende hurtigt og tankerne vandrer i andre baner, end det man gik efter. Men hvor skal man begynde, skal man begynde efter årstal eller efter verdens hjørner, syd eller nord, eller 1850 eller 1900.

Der var mange rejsende, der kom den sidste halvdel af forrige århundrede, mine forældre havde udlejet til kunstmaler i 1880’erne med en pause, mens vi børn var mindre og siden igen fra 1900 i ca. 20-25 år.

Det første man kan tale om er hotellet som Magnus Koch startede 1872, efter hans Moder Madam Koch havde solgt sin ejendom til købmand Vilhelm Rønne, han rev den gamle ejendoms bygninger og byggede købmandsgård med bestyrere indtil 1894, da den daværende bestyrer Andreas Hansen Brandt købte den og drev den indtil 1918, hvor han solgte ejendommen til Gudhjem Håndværker og Afholdsforening, som byggede en ny bygning, hvor der tidligere havde været hestestald og tømmerlager. Der blev indrettet en sal, der blev benyttet til spisesal for afholdshotellets gæster om sommeren og til fester, foredrag, fester og stormøder om vinteren. Værelserne ovenpå til teknisk skole og soveværelser.

Madam Koch som ar enke, flyttede hen hvor der senere blev bryggeri og drev vistnok lidt pensionat der også. Peter Koch har skrevet om der var et skib, der lå i havnen og lossede, hvorfra der rømte en mand, som blev indkvarteret hos Madam Koch. Sønnen Magnus Jens Gordan Koch f. 20-3-1860 købte den gamle avlsbruger og gæstgivergård af formand og købmand Jørgen Jacobsen Tranberg, rev de gamle bygninger ned og opførte nye, dog blev salen bygget senere ca. 1890. Magnus Koch solgte til Rasmussen og flyttede til Rønne og drev Kochs Hotel på torvet, der hvor nu Sillehoveds forretning er. Om det var Koch eller Rasmussen der byggede salen ved jeg ikke, men Rasmussen var død 1895, for da drev fru Rasmussen hotellet.

Efter hotelejer Rasmussen som kaldte hotellet Jylland, kom der en mand ved navn Glud, han havde sejlet på Congo-floden i Afrika, men ville nu være hotelvært og købte hotel i Gudhjem, de satte stor pris på varer, de skulle videregive deres gæster, så det gik kun et par år med den forretning, men han havde erhvervet gæstgiverbevilling, og den skulle bruges, hvorfor han lejede sig ind i Gamla Karna på havnen og drev restaurant der i et par år 1901-02 ?

Fiskerne, i hvert fald nogle af dem, var vant til at gå på kroen og få deres syp og øl, det kaldtes 2½ to og en halv, de var gerne to der fulgtes d, og de fik 2 sypa og delte en halv hvidtøl 1½ pægl. Så meget havde Glud lært, at der måtte to lokaler til en krostue, hvor fiskerne kunne komme med træsko og islændere, hvilket blev indrettet i Karnas storstue og på salen blev den finere restaurant for dem der kom med kravetøj og blanke sko. Men gamle Karna endte ikke som hotel, endnu da, men ved jo aldrig, hvad der kan ske.

Efter Glud kom der en vært på hotellet ved navn Petersen, men det varede også kun et par år, så kunne han ikke klare det længere. Så kom Jantzen, der tidligere var handelsrejsende og hans kone havde været kogejomfru på hoteller. Så blev det til Jantzens Hotel og på samme tid begyndte turisterne, hvorfor hotellet blev levedygtigt.

Da turist livet var kommet i gænge i begyndelsen af dette århundrede, var der nogle af de førende beboere i byen, der syntes, de måtte gøre noget, for disse gæster der kom og besøgte os. Og der blev dannet en turistforening, ikke for at have udbytte af at betjene dem, men for at hjælpe dem.

Turistforeningen byggede badehus ved Melsted Badestrand, der blev anlagt stier i skoven og andre steder. Der blev lavet og opstillet bænke, både steder hvor der var god udsigt, og hvor der var en lun og hyggelig krog. Der blev bygget bro over Ravneskåret og Kobbeåen. Fiskerne, som ikke fiskede mere, sejlede eller roede for dem til Rø klipperne ved Helligdommen. I 1908 byggede Karl Hansen og K. Olsen båden Dan, med motor af samme navn, og sejlede for turisterne, både til Helligdomsklipperne og Christiansø, de lavede også en anløbsbro ved Salene. Skulle turisterne ind over land, kørte de i begyndelsen med hestevogn, enten Landauer eller Charabang.

Der var ingen aftenunderholdning, og der fandtes ingen forretninger, der var anlagt for at sælge krims krams til dem, de gik om aftenen efter middagen en tur til Bokul, Graamyr, til Nørresand for at se solnedgang eller til Hotel salene for at nyde aftenkaffen. Stille rolig afslappet ferie efter de lange arbejdsdage. Nu har alle en kort arbejdsdag og en lang ferie med mange penge, stressede og forjagede.