Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; sidebar_generator has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/sidebar-generator.php on line 29 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_contact has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/contact.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_flickr has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/flickr.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_portfolio has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/portfolio.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_sponsor has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/sponsor.php on line 12 Kælkekørsel - Gudhjem By- og Mindeforening

Kælkekørsel

Om vinteren kørte vi på kælke om dagen på Vippebakken eller andre små bakker. Om aftenen når vi blev større i Brøddan. Vi begyndte oppe ved Kullmanns mølle, det øverste af Brøddan og kørte helt ned til bageren nu radioforretningen eller også kørte vi ad Skolegade nu Åbogade ned til havnen, når vi fik glatkørt stod vi på skøjter ned ad bakken om dagen, sikken fart vi kunne få, det var spændende, men Købmand Brandt var gram i hu over den glatte bakke, for bønderne turde ikke køre ned ad den, selvom hestene havde brodder, og da der var en købmand ovenfor bakken kørte de derned og fik hvad de skulle bruge. Derfor skulle der gøres noget ved den kælkekørsel. Brandt beordrede sin yngste søn Hans Erland at stå hos sig i butiksvinduerne om aftenen for at opgive navnene på dem, der kørte på kælke. Brandt fik navnene på 22 drenge, der havde kørt den aften. Den liste gik han til sandemanden med, det var jo det stedlige politi, der var fisker Peter Koch, der boede i Løkkegade. VI blev af sandemanden tilkaldt til at møde hos ham næste dags aften kl. 8.

Vi syntes, det var spændende. Vi gik op til slagter Madsen, der havde en stor slæde, lejede den, fortalte hvilket formål vi havde, fik den gratis, han boede der, hvor nu fru Else Marcher bor ved siden af biografen. Det var nedad bakke til sandemanden og så kørte vi nogle i dratten for at styre oppe i slæden, så mange som der var plads til, så kørte vi til politiet med sang og glade råb med sang. VI kom ind i stuen hos Sandemanden i alt 23. Vi blev opråbt med navn for at se om vi var mødt alle, og så var der en for mange. Sandemanden spurgte hvorfor han var mødt, da han ikke var tilsagt til at møde, hvortil han svarede at han havde kørt lige så meget, som os andre. Det var en elev på postkontoret, som Hans Erland ikke kendte navn på og derfor ikke havde opgivet. Vi fik en formaning af sandemanden om at det var forbudt at køre på kælke, det var jo også farligt for folk at gå der, når det var så glat. Vi fik en advarsel, sandemanden ville nødig anmelde os til politiet i Svaneke, som han sorterede under.