The local VLAN configuration is updated only when an update that has a higher dumpinside ciscoexampdf.com600-509 dumps 600-510 dumps 600-512 dumps 700-172 dumps 700-070 dumps 300-560 dumps 642-385 dumps 810-502 dumps

10 maj – 3 juni.

Bornholms Kunstrunde 2018

For tredie gang i træk løb Kunstrunden af stablen. Det var Destination Bornholm, der stod bag arrangementet, hvor kunstnere på Bornholm åbnede deres værksteder og atelier for besøgende. Gudhjem Museum lagde lokaler til den storstilede åbning, hvor hver deltagende kunstner fik lov til at udstille ét værk med et dertil hørende kort over, hvor deres øvrige værker kunne finder.

88 kunstnere & gallerier deltog.

Der blev udstillet i både udstillingshallen og i den gamle stationsbygning.

Udstillingen løb til søndag d. 3 juni og var åbent alle dage fra kl. 13 til kl. 17

 


 

Textilmessen

Bededage 26 april til 29 april 2018

Gudhjem væverforening udstillede i følgeskab med øens strikkere, hæklere, filtere& patchworkere.

Igen i år, varede udstillingen kun 4 dage, men der var rig mulighed for at møde mange af de udstillende kunsthåndværkere på museet.

Åbningstider fredag, lørdag & søndag fra kl 13 til kl. 17

 

To nye udstillinger:
Søndag 1. oktober – søndag 29. oktober 2017
kl. 13:00 – 17:00
Fernisage: Lørdag 30. september kl. 14:00 – 16:00


Christiansø-kunstneren
og bohèmen
Johan Frederik Tryde:

TEGNEDE PORTRÆTTER

og

Andreas Nemo:

POP OG ANDEN ART

 

I Udstillingshallen:

TRYDE: TEGNEDE PORTRÆTTER

Et selvportræt af Tryde … inden han lod hår og skæg vokse vildt.

Tryde blev født 14. april 1882 i Rønne. Døde 15. maj 1967 i Paris. Begravet i Rønne. Han var søn af adjunkt og museumsbestyrer i Rønne Eggert Christopher Tryde og Cathinka Kirstine Joseffine Jørgensen. Blev gift i 1925 med væveren Thora Alstrup, født 1907, datter af godsejer Michael A. og Rigmor Foss.

Ægteskabet opløst 1929. De fik datteren Gerd Tryde, som har doneret mange hundrede tegninger og nogle malerier af sin far til Gudhjem Museum. Udstillingen er baseret på denne storslåede gave.

Johan Frederik Tryde blev student fra Rønne Statsskole. Læste herefter
medicin på Københavns Universitet i seks år. Men måtte droppe studiet på grund af en ondartet nervebetændelse. I 1912 kom han på Teknisk Skole indtil han begyndte på Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 1913-15.


TRYDE SOM MALER

ifølge Weilbachs Kunstnerleksikon:

’Trods tæt kontakt til en række af de betydeligste bornholmer-malere, fastholdt han både i landskabsmaleriet og i opstillingerne en lidt svulstig sen-impressionistisk form i en usikker og til tider voldsom kolorit’, skriver museumsinspektør Lars Kærulf Møller om ham og fortsætter:’Tryde havde svært ved at forlige sig med oliemaleriet. Han dyrkede det, men nåede aldrig at få et fortroligt forhold til farverne’.

 

TRYDE SOM TEGNER

Lærte Tryde ikke at beherske maleriet, blev han til gengæld god til at tegne portrætter. Det lærte han (måske) under sine årlige studier på Académie de la Grande Chaumière i Paris. Tegneskolen, som stadig eksisterer, ligger i gaden af samme navn – Rue de la Grande Chaumière – en gade, hvor en række kendte franske kunstnere boede eller havde atelier fx. Gauguin, Modigliani, Delacroix, Manet, Picasso og Cézanne.


TRYDES LIV

Johan Frederik Tryde bosatte sig på Christiansø i 1917 35 år gammel. Det blev hans base i 50 år, hvorfra han rejste ud i verden. Blandt andet Frankrig, Spanien, Nordafrika, Korsika og Norge. Han levede som en ægte bohéme, der ikke mindst nød sine årlige ophold i byernes by. Han levede meget beskedent af en arvet formue. Således brugte han sin knallert-cykel, når han skulle besøge byernes by.

Tryde fik billeder ind på den censurerede Kunstneres Efterårsudstilling i 1923, 1925 og 1931 og havde en separatudstilling på Galleri Binger i København 1934.

 

TAGE VOSS OM TRYDE

Tage Voss – der var læge på Ertholmene fra 1947 til 1967
– skrev om Johan Frederik Tryde i erindringsbogen

FEJEMØG FRA PARNASSET
– BETRAGTNINGER FRA EN SVUNDEN PERIODE


Her er et uddrag:
Johan Frederik Tryde beboede det store tidligere bryghus på Christiansø. Han var foruden maler, sportsmand og globetrotter. Til hans bedrifter hørte en historisk rundsejling i kajak i Østersøen og en færd til Nordkap på en af disse særprægede knallerter, der dukkede op efter krigen. Disse skulle ved lovbud kunne cykles pr. pedal for at få godkendelse. Til Trydes mange talen-ter hørte ikke mekanisk fornemmelse. På turen til Nordkap med sovepose, tegneblok og knækbrød svigtede motoren 600-800 km oppe i Sverige, hvorefter Tryde trampede pedalerne videre op til destinationen og hjem igen – en bemærkelsesværdig sportsbedrift, så sandt som pedalerne ikke var beregnet til andet end garniture. Vel nået til Svaneke og postbåden efter 4.000 kilometers trampen anførte postbådens besætningsmand Cha’les til den vidtløftige beretning, efter at have beundret køretøjet, om den mon ikke havde virket bedre, hvis Tryde havde åbnet for benzinhanen. Den havde Tryde aldrig lokaliseret, men knallerten knaldede fint, da Cha’les havde vist globetrotteren fidusen. Turen resulterede i en skitse af to søpapegøjer.

 

Tryde var specifikt Kunstmaler Tryde. Der hang også et par let karikerede portrætskitser i den store bryggerihal, de havde hængt der i 30 år og legimiterede for verden Trydes plads på parnasset og var aldrig blevet suppleret. Tryde samlede hver sommer en skønsom flok af malere og sportfolk, der fik ophold i den store bygnings mange afkroge. Der blev malet, tegnet croquis, svømmet og lavet udspring og kraftspring, uanfægtet af øboernes svedne kommentarer.

 

Tryde havde arvet formue, men, som med benzinhanen, havde han aldrig opdaget, hvordan den kunne gøres nyttig. Han levet et fornæret, men fornøjeligt liv på eksistensminimum og deltog hvert år på malerskole i Paris, selvtransporteret frem og tilbage. Ingen så nogensinde resultater af de franske studier.

 

Gitz-Johansen kunne berette, hvorledes han og en maler-kammerat en aften havde stået på Pont Neuf i Paris og set et lille lys nærme sig på Seinen. Lyset stammede fra et spritapparat, over hvilket en kasserolle med en pølse kogte. Det stod på dækket af en kajak. ”Det må sgu da være Tryde!”, sagde maleren. Og i dækshullet afsløredes under masser af rødt hår og brusende skæg en prætig romersk profil. Det var Tryde.

 

På senere år forlængede Tryde sit årlige ophold i Paris, finansieret gennem arbejde som turistfører. I vinterens mørke på øen fyrede Tryde aldrig i ovnen, men holdt varmen iført en læderrustning, som knirkede og spredte en speciel atmosfære, uklart om det skyldtes læderet eller Tryde. Om sommeren optrådte han i næsten komplet adamskostume, men appetitlig efter mange timers daglig i vandet. Om vinteren var han i mange måneder næppe uden sit læderudstyr, som han også sov i.

 

 

Stationsbygningen:

NEMO: POP OG ANDEN ART

 

Andreas Nemo fotograferet foran en af de store malerier, som vises på udstillingen. Foto©JørgenKoefoed.

 

Hans navn er ANDREAS NEMO. Han benævner sig selv som en noget bulet og skrammet, ældre herre fra 1943. Sandt nok, men alligevel stadig særdeles sprællevende, som det kan ses af denne udstilling.

Han er bl.a. uddannet på Académie des Beaux Arts, Toulon, Frankrig, hvor han boede i 20 år.

I dag bor han i Hasle, hvor han i 2004 startede ’Danmarks Mindste Kunstskole’. Den lukkede for nogle år siden. Selv er han forsat med at producere kunst – både malerier, grafik, tegninger og foto. Et retrospektivt udsnit af dette vises i Stationsbygningens tre mindre udstillingslokaler.

 

‘Prinsen på den hvide hest’ kalder Nemo dette maleri. Damen er stor, ja – men det er maleriet også.


Kunstkritikeren Lis Engel, Kunstavisen skriver om Nemo:

”Andreas Nemo er en meget engageret kunstner. Han behersker en lang række teknikker og medier, som han benytter til at skabe billeder med stor spændvidde inden for både foto, collage, installation, maleri og grafik. Temaerne spænder vidt fra det skarpt iagttagende, som skildres ekspressivt og indlevende til det humoristiske, satiriske og ironiske. Der er dog ingen tvivl om, at især hans grafiske værker og malerier rummer en særlig sans for linjens bevægelse og farvens klang.”


UDOVER KUNSTNER
er Nemo også en helstuderet røver. For et par år siden blev han sexolog fra Aalborg Universitet. Desuden har han også en BA i Litteraturvidenskab og Kunsthistorie samt er cand.mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling – begge fra Københavns Universitet. Nu overvejer han at læse teologi.


FAKTA OM NEMO

Andreas Nemo Østergaard
Født 1943 på Frederiksberg


Uddannelse:
1969-72 Hans Christian Høiers Maleskole, Birkerød.
1984-89 Académie des Beaux Arts, Toulon, Frankrig.
1989-90 Holbæk Kunsthøjskole.
1996 BA i litterasturvidenskab og kunsthistorie, Kbh.s Universitet.
2001 Cand.mag. i Moderne Kultur og Kunstformidling.
2003-04 Holbæk Kunsthøjskole.
2004-05 Æstetik og Stilhistorie, Kbhs. Universitets Kunsthistoriske Institut.
2009-10 Videoproduktion og Fiktion, Kbhs. Universitets Filmviden-skabelige Institut.
2013-15 Master i sexologi, Aalborg Universitet.


Udpluk af censurerede udstillinger:
1986 Salon International du Lavandou, Frankrig.
1988 XXIVs Grand Prix International de Peinture (Turistrådets Pris).
1988 Chateau Arnoux, Frankring (Bedste Akvarel).
1988 XIe Rencontre d’Arts Plastiques, Frankrig.
1989 Biennale du Rêvest, Frankrig.
1991 Nordisk Kunst 91, Århus, Danmark.
1992 Xe Grafiktriennale, Stockholm, Sverige.
1993 XIIe Mini-print Internacional, Barcelona, Spanien.
1994 XIIIe Mini-print Internacional, Barcelona, Spanien.
1996 KS – Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, Danmark.
2002 Kaffeslottets Censurerede Udstilling, Gudhjem, Danmark.
2008 Svanekegårdens Censurede Udstilling, Svaneke, Danmark.
2011 KS – Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, Danmark.

Herefter indsender Nemo ikke ind til flere censurerede udstillinger.

 

Udvalgte separatudstillinger:
1984 Ile Foire aux Crôtes, Toulon og Cuers, Frankrig.
1986 Peintres d’un Weekend, La Valette, Frankrig.
1987 Atelier Maillard, Toulon, Frankrig.
1988 Salon des Jeunes Stylistes, Hyèeres, Frankrig.
1988 XXIVe Grand Prix International Peinture, Cannes, Frankrig.
1994 Galleri ABC, København, Danmark.
2003 Handlungsanweisung 43, Kunsthalle Wien, Østrig.
2008 My ArtSpace, Rådhuspladsen, København, Danmark.
2009 AIA – Associazione Italiana Acquerelisti, Bellagio/Milano, Italien.
2010 Galleri GAL, Frederiksværk, Danmark.
2011 Dadapost, Berlin, Tyskland.
2013 Grønbechs Gård, Hasle, Danmark.
2014 Galleri Nybro, København, Danmark.
2017 Kunstrunden, Bornholm, Danmark.

 

 

 

 

.

 

Stationsbygningens Vestibule:

OLUF HØST SKITSESAMLING

Museets store samling af skitser af Oluf Høst vil atter kunne ses efter nogle år i arkiv. Der er ikke mindre end 132 skitser, som blev skænket af Oluf Høst og udvalgt af kunstnerne Ole Christensen og Inge Lise Westman.

.

Stationsbygningens Pakrum og Venteværelse:

GUDHJEMBANEN

SIDSTE ÅR fejrede Museet 100-året for Gudhjembanens start med en storstilet udstilling i hele Stationsbygningen. Nu er denne udstilling blevet komprimeret og vil blive en del af de faste udstillinger. Her vil der også blive mulighed for at se den video, der til udstillingen blev produceret af Utopia Film ved Tonny Nybirk. Det er en drone-optagelse, der viser togets bevægelse gennem landskabet fra stationen i Østerlars til endestationen i Gudhjem. Den varer 9 minutter.

.

Stationsbygningens Førstesal:

GUDHJEM I GAMLE DAGE

EN PERMANENT lokal-historisk udstilling om GUDHJEM I GAMLE DAGE befinder sig i Stationsforstanderens gamle privat-lejlighed på 1. sal. Fotografier og rariteter fra dagliglivet i Gudhjem – ikke mindst fra fiskeriet, som var omdrejnings-punktet i byen i forne tider.

.

——————————-

.

Det koster fortsat kun 40 kroner, at komme ind på udstillingerne, men hvis du melder dig ind i Gudhjem By- og Minde-forening, som driver Museet, er det gratis. Medlemskabet koster 100 kroner om året. Man kan melde sig ind ved indgangen.


Søndag 6. august – søndag 24. september
kl. 13:00 – 17:00
Fernisage: Lørdag 5. august kl. 14:00 – 16:00

.

Udstillingshallen & Stationsbygningen:

HOLKAHESTEN

 

DET STARTEDE for for 17 år siden – altså i år 2000 – at HOLKAHESTEN så dagens lys. Anledningen var, at Gudhjem Museum i en årrække havde baseret en stor del af sin udstillingsvirksomhed på lån af Oluf Høsts malerier. Men da Oluf Høst Museet i 1999 blev en realitet, skulle der tænkes nyt.

 

Den daværende bestyrelse med blandt andet Peter Tiemroth, Julie Høm og Inge Lise Westman i spidsen besluttede, at vise hvad nogle af de mest fremtrædende og professionelle kunstnere inden for såvel billedkunst som kunsthåndværk beskæftigede sig med. Det blev starten på den bornholmske kunstnersammenslutning HOLKAHESTEN. Navnet stammer fra et af Gudhjems mange fabeldyr.

 

Det er så i år 17. gang, at HOLKAHESTEN fylder Udstillingshallen og det meste Stationsbygningen. Når det ikke er 18. gang skyldes det, at gruppen holdt en pause sidste år.

 

I ÅR UDSTILLES DER VÆRKER af Martin Berge, Vibeke Glarbo, Hanne Mailand, Anne Sofie Meldgaard, Gerd Hiort Petersen, Tonning Rasmussen, Margit Rosenmeier, Lars Serena, Per Suntum, Maria Thorsen, Charlotte Thorup og Inge Lise Westman. Holka-medlemmerne Hans Munck Andersen, Julie Høm, Else Leth Nissen og Klaus Thommesen springer over i år.

Gæster: Heidi Hentze, Kaori Juzu, Camilla Howalt, Hans Erik Madsen og Jens Thegler,

 

HOLKAHESTEN rummer også en mindeopstilling for Emil Westman Hertz, der døde sidste år. I materialer samlet ind fra naturen og fra kulturen har han forenet opstilling og landskab i installationsagtige værker. Et af dem er gengivet på udstillingens plakat.

 

Hans E. Madsen har lavet skulpturen foran museet

Hans E. Madsen har i øjeblikket en skulptur på Kunstmuseet – også udendørs – baseret på solen. Derfor syntes han, det kunne være spændende at lave en vindharpe i Gudhjem. Det er et antal ophængte metalrør, der bliver afstemt efter tonerne i “I østen stiger solen op”. Skulpturen er en del af Holkahesten og bliver nedtaget igen, når denne udstilling slutter. Måske kan den genbruges i en rundkørsel et sted på øen ;-

TO UDSTILLNGER:
Søndag 25. juni – søndag 30. juli kl. 13:00 – 17:00
Fernisage: Lørdag 24. april kl. 14:00 – 16:00

.

Udstillingshallen

GREVINDEN FRA BAGSVÆRD

 

‘Bornholmermaleren’ Sunny Asemota bor og arbejder for tiden i Bagsværd. Her er stødt på legenden om den berømte Grevinde, som blev kendt for sit forrrygende liv. Angelica ­– som var grevindens navn ­– blev gift fem gange, kom til Sydafrika, hvor hun arvede millioner efter sin ægtemand – diamantmineejeren Adolf Goertz.

Siden køber hun slottet i Bagsværd, rejser rundt i verden og lever i sus og dus.

En dag brænder slottet, og pengene er sluppet op. Hun flytter til Vesterbro og åbne en pantelånerbutik. Hun begynder at drikke … 12. juni 1914 giver hun op … hælder arsenik i sin morgenwhisky og siger farvel til denne verden som 44-årig verdensdame.

Asemota har produceret en bog om udstillingen. For at leve op til Grevindens extravagante livsførelse er den med guldtryk på forsiden. Prisen er sikkert derefter. Desuden har Asemota gjort en speciel plakat af Grevinden i meeeeget stort format. Det hele kan købes – ligesom den udstillede Grevinde-kunst.

.

Stationsbygningen

SØNDAGS-BILLEDER

 

Dorte Irene Hansen er født 7. august 1975 med sygdommen Conradi-Hünermann Syndrom. På hverdage arbejder Dorthe på det beskyttede værksted Sandemandsgården i Rønne. Om søndagen maler hun et billede af det, hun har oplevet i ugens løb. Det har hun gjort de sidste 14 år. Museet viser alle billederne fra 2016, som kan købes for 200 kr. stykket.

UDSTILLING:
Torsdag 25. maj – søndag 18. juni 2017
Torsdag 25. maj – søndag 28. maj kl. 11:00-17:00
Mandag 29. maj – søndag 18. juni kl. 13:00 – 17:00
Fernisage: Torsdag 25. maj 2017 kl. 10:00 – 11:00

.

Udstillingshallen + Stationsbygningen:

BORNHOLMS KUNSTRUNDE

 

man-1483479_1920

.

87 kunstnere spredt ud over hele øen åbner deres atelje for publikum. For at få et overblik over de mange udstillingssteder udstiller hver kunstner 1 værk på Gudhjem Museum. Kunstrunden varer i fire dage, hvor der er åbent overalt mellem kl. 11:00 – 16:00. Imidlertid fortsætter udstillingen på Gudhjem Museum. Hvis der er nogen af du udstillende kunstnere, man har lyst til at besøge i denne periode, er alle værker forsynet med et telefonnummer, så et møde kan arrangeres.

Udstilling: Fredag 12. maj – søndag 14. maj 13:00 – 17:00
Fernisage: Torsdag 11. maj kl. 14:00 – 17:00

TEXTIL UDSTILLING

TEXTIL

 

Gudhjem Væverne er gået sammen med Øens Hæklere, Strikkere, Filtere og Patchworkere og præsenterer et overflødighedshorn af hjemmegjorte textil-ting. Udstillerne vil være tilstede og svare på spørgsmål – ligesom flere vil arbejde på stedet. Igen i år vil der blive mulighed for at købe lodder i det traditionelle lotteri om nogle af de udstillede ting.

Udstillinger: Søndag 2. april – søndag 7. maj 2017
Fernisage: Lørdag 1. april 2017 kl. 14:00 – 16:00

.

Udstillingshallen:

ÅRETS BORNHOLMSKE
PRESSEFOTO 2016/17

Et af de 60 fotos, der er med på udstillingen. Foto©Jens-Erik Larsen.

Et af de 60 fotos, der er med på udstillingen. Foto©Jens-Erik Larsen.

 

FOR ANDET ÅR i træk, giver Gudhjem Museum plads til 60 af de bedste fotos bragt i Bornholms Tidende gennem 2016. De er hovedsaglig fotograferet af bladets tre faste fotografer: Svend-Erik Larsen, Allan Rieck og Berit Hvassum. Men freelancere samt bladets fotograferende journaliser deltager også.

.
En dommerkomité bestående at fotografen Justine Høgh, avisens chefredaktør Søren Christensen og Gudhjem Museums udstillingsansvarlige, grafikeren Jørgen Koefoed har udvalgt fotografierne af cirka 220 mulige. Fire af dem blev nomineret til at blive Årets Bornholms Pressefoto 2016. Af disse er et enkelt udvalgt til at blive det bedste i 2016. Det vil alt sammen blive afsløret under fernisagen 1. april kl. 14:00.

.

Men publikum får også en stemme. I lighed med sidste år kan de besøgende stemme på deres eget favorit-foto. Kort tid efter, at udstillingen er lukket, vil stemmesedlerne blive optalt og PUBLIKUMSPRISEN vil blive vist i Bornholms Tidende. Blandt dem der har stemt, trækkes der lod om boggaver fra Museet – og hvis det vindende publikums-foto ikke er blevet solgt bliver det en del af præmierne. Ja, fotografierne, der vises i A2-størrelse (42 x 60 cm) kan erhverves for 300 kr. stykket.

Stationsbygningen:

MODERNE STILLEBEN

Fotografen Justine Høgh er født i Polen, opvokset og arbejdet i Tyskland – og bor og arbejder nu på Bornholm. Foto©JørgenKoefoed.

Fotografen Justine Høgh er født i Polen, opvokset i Tyskland – og bor og arbejder nu på Bornholm. Foto©JørgenKoefoed.

 

JUSTINE HØGH bor i Snogebæk på Bornholm. Hun har gennem sit korte liv foretaget sig rigtig mange ting – både her på Bornholm og i Tyskland. Hendes forældre er fra henholdsvis Polen og Finland. Hun kastede sig over det fotografiske, da hun rundede de 30, og har som autodidakt gjort sig stærkt gældende inden for alle genre: Portrætter, mode, reklame, pressefoto og reportager fra ind- og udland.

.

Museets udstillingsudvalg mener, at Justine Høgh hører til blandt de allerbedste all-round-fotografer her på øen … og ja, lad os bare tage resten af Danmark med.Derfor er det lidt af et scoop, at hun har sagt ja til at udstille på Gudhjem Museum. Det bliver med fotos, specielt creeret til denne udstilling. Hun kalder sine billeder for MODERNE STILLEBEN med inspiration fra de gamle kunstneres klassiske malerier af opstillede frugter, blomsterbuketter, døde fasaner, dødningehoveder og hvad der ellers kunne komme inden for billedrammen. Det man med et andet ord kalder Nature Morte.Du kan se en række af Justines fotografier på hendes hjemmeside http://justine-hoegh.dk/, hvor hun også introducere sig selv således:

 

”Jeg ser mig selv som en historiefortæller. Ikke af ord, men med billeder. En visuel historiefortæller med passion for mennesker.Den smukke baltiske ø Bornholm, som jeg kalder mit hjem, er en perfekt lokalitet, der tilbyder stor variation af rammer og baggrunde for historier. Hvad enten man ønsker at for at fortælle om et produkt, sin kæreste, sin personality eller sit budskab. Her vil man altid kunne fine det rette bagtæppe.Alle har en historie at fortælle. Jeg kan næsten ikke vente på at se din …Ellers er jeg normalt til rådighed for jobs i København og Berlin. Og jeg vil naturligvis rejse til hvilken som helst destination for at arbejde for dig.”

Udstilling i Stationsbygningen i 2016:
27. juni – 24. juli + 30. juli – 28. august
+
10. – 25. september + 9. – 30. oktober

GUDHJEM-BANEN 100 ÅR

Tog-Originalwww

 

Den 27. juni 1916 indviedes Alminding-Gudhjem Jernbanen med pomp og pragt: trafikministeren og amtmanden med høje hatte og stort følge kørte den 18 km lange banestrækning fra Almindingen Station over Christianshøj, Aaløse, Østermarie og Østerlars til Gudhjem i festudsmykket tog og med stop ved alle stationer og holdepladser.

 

Banen fik stor betydning for bysamfundenes udvikling, selv om banen fik en ret kort levetid. Efter 2. verdenskrig blev rutebilerne – også drevet af DBJ – en alvorlig og hurtig konkurrent. Banen blev nedlagt i 1952 – efter kun 36 års drift. Skinnerne blev taget op, og tilbage idag – efter 100 år – står kun de særprægede stationsbygninger, skabt af to unge arkitekter, der senere blev meget berømte, nemlig Kay Fisker og Aage Rafn.

 

Udstillingen beskriver banens historie i billeder og ord og med effekter fra banen samt et par modeller.

Udstilling: 10. – 30. oktober 2016

SVANEKE CENSURERER GUDHJEM

Dommerpanelet interviewes af Bornholms Tidendes Niels Ebdrup på Svaneke Bodega. Fra venstre: Jane Hamilton, Per Ausum og Johanne Thirslund. Foto©JørgenKoefoed.

Dommerpanelet interviewes af Bornholms Tidendes Niels Ebdrup på Svaneke Bodega. Fra venstre: Jane Hamilton, Per Ausum og Johanne Thirslund. Den 22. september meldte Per Ausum fra. I stedet er indtrådt Peter Hiort. Foto©JørgenKoefoed.

Fernisage søndag 9. oktober kl. 14:00 – 16:00
Herefter åben hver dag kl. 13:00 – 17:00
til og med søndag 30. oktober 2016

ÅRETS SIDSTE UDSTILLING på Gudhjem Museum er en delvis censureret udstilling for kunstnere med bopæl i postdistriktet 3760 Gudhjem. Forstået på den måde, at alle der sender et værk ind – det være sig maleri, keramik, glas, granit, textil med videre – får mindst ét værk antaget. Så er det op til dommerne, at vælge hvilket ét og hvor mange af de indsendte værker, der skal på udstillingen.

DOMMERNE

Dommerne er fra Svaneke, og de har alle haft fingrene dybt begravet i kunst gennem mange år. Lad os tage den enlige herre først:

Peter Hiort er maler og keramiker. Uddannet på Kunsthåndværkerskolen i København. I 1975 emigrerede han til Canada, hvor han var dekan på Det Keramiske Fakultet på Sault College og udstillede samtidig sine værker i disse år. I 1987 flyttede han til Ottawa, hvor han fortsatte med at undervise i keramik, maleri, skulptur og tegning. I 2003 flyttede han sammen med sin hustru til Danmark, hvor de bosatte sig i Svaneke.

Johanne Thirslund har beskæftiget sig med maleriet gennem flere år, og har haft værker med på de censurerede udstillinger på Kaffeslottet i Gudhjem og på Svanekegården.

Jane Hamilton er englænder. Hun flyttede til Bornholm i 1986, hvor hun lige siden har ernæret sig som både tegner, grafiker og keramiker.

Alle tre har boet i Svaneke gennem adskillige år og synes, det er både sjovt og spændende, at få lov til at være dommer for kunstnere i Gudhjem.

BETINGELSERNE

Kun dem der har bopæl i postdistriktet 3760 Gudhjem kan indsende værker. Man kan deltage med op til 6 værker, hvoraf man er sikker på at i hvert fald ét bliver antaget.

Der kan indleveres på Gudhjem Museum to dage: Mandag 26. september kl. 18:00-20:00 og tirsdag 27. september kl. 11:00-13:00. Alle værker skal være forsynet med en navneseddel fra tilmeldingen, som kan fås på Museet i åbningstiden – 11.-25. september kl. 13:00-17:00 – eller ved indleveringen. Det koster 25 kr. pr. indleveret værk. Værkerne kan sættes til salg, hvis det øsnkes. Museet beregner sig 20 pct. i kommission, som trækkes fra det beløb, som køber indbetaler til Museet.

Ikke-udstillede værker kan afhentes under fernisagen 9. oktober kl. 14:00-16:00 eller i udstillingens åbningstid 10.- 30. oktober kl. 13:00-17:00. Eller 30.+31. oktober kl. 17:00-18:00, hvor man også henter de udstillede værker, som ikke er blevet solgt.

FERNISAGE

Søndag 9. oktober kl. 14:00-16:00, hvor alle er velkomne. Gratis entré.

ÅBNINGSTIDER

Udstillingen har herefter åbent hver dag til og med 30. oktober kl. 13:00-17:00. Entré: 40 kr. med mindre man er medlem af Gudhjem By- og Mindeforening eller er under 18 år, så er det gratis. Man kan melde sig ind ved indgangen. Det koster 100 kr. pr. næse pr. år. HUSK: Kontanter eller Mobile Pay.

Har du spørgsmål ringer du til Jørgen Koefoed på 2782 0241 eller sender ham en mail på arkivparis@aegir.dk.

Gudhjem Museet opfordrer ALLE i 3760 Gudhjem, der arbejder med en eller anden form for kunst, at deltage. Det være sig professionelle som amatører. Intet er for stort. Intet er for småt. Intentionen er at vise, hvad der arbejdes med rundt om i Gudhjem og omegn i disse år.

Udstilling: 11. – 25. september 2016

GLAS PÅ BORNHOLMSK

Made by Pernille Bülow.

Pernille Bülow.


Made by Pernille Bastrup – Gudhjem Glasrøgeri.

Pernille Bastrup.


Made by Lise Eggers.

Lise Eggers.


Svend Holst-Pedersen i gang med at forme glas.

Svend Holst-Pedersen.


Made by Ulla Hein.

Ulla Hein.


Baltic Sea Glass.

Maibritt Jønsson og Pete Hunner.

Fernisage lørdag 10. september kl. 12:00 – 14:00

Åben hver dag kl. 13:00 – 17:00 til og med søndag 25. september 2016

I forbindelse med DEN INTERNATIONALE GLASBIENNALE (European Glass Context 2016) på Bornholm udstiller otte lokale glaskunstnere: Pernille Bastrup, Elsebeth Belgsting, Pernille Bülow, Lise Eggers, Ulla Hein, Svend Holst-Pedersen, Pete Hunner og Maibritt Jønsson. Alle medlemmer af ACAB – Arts & Crafts Association Bornholm. Der er fernisage lørdag 10. september kl. 12-14. Herefter åben hver dag kl. 13-17 til og med søndag 25. september.

Udstilling: 31. juli – 28. august 2016 i Udstillingshallen

PORTRÆTFOTOGRAFEN RIGMOR MYDTSKOV

Rigmor Mydtskov var specialist i teaterfotografering. Her er hun i gang fra stolerækkerne. Foto©HusetMydtskov.

Rigmor Mydtskov var specialist i teaterfotografering. Her er hun i gang fra stolerækkerne. Foto©HusetMydtskov.

Fernisage: 30. juli kl. 14:00 – 17:00.
Åben hver dag kl. 13:00 – 17:00.

Dronning Magrethe mesterligt portrætteret af Rigmor Mydtskov. Foto©HusetMydtskov.

Dronning Magrethe mesterligt portrætteret af Rigmor Mydtskov. Foto©HusetMydtskov.

Rigmor Mydtskov (1925 – 2010) blev født i København, men voksede op i Helsingørs gamle købmandsgård hvor hendes far havde et fotoatelier. Fra 1930 knyttedes han som fotograf til Det Kongelige Teater, og i 1937 flyttede han sit atelier til Store Kongensgade 27 i København. Her begyndte Rigmor som elev hos faderen med portrættering som speciale.

I 1944 var hun udlært som portrætfotograf og var tillige en dygtig kopist. Fra 1954 begyndte hun sideløbende at arbejde som teaterfotograf, først som afløser for broderen Jørgen Mydtskov, og da han i 1972 holdt op, overtog hun hvervet helt.

1. juli 1962 giftede Rigmor sig i Gudhjem Kirke med Steen Rønne, der også var en fremragende fotograf. Herefter var ægteparret flittige gæster i Gudhjem. I samarbejdet med ham udviklede hendes evner som portrætfotograf sig yderligere.

Steen Rønne er født i Gudhjem som søn af bødker og fotograf Viggo Rønne (1885-1966) og Dagny Andersen (1898-1979), der ejede Gudhjems velassorterede boghandel. Han stod i lære hos den berømte reklamefotograf Bror Bernild i København. Sammen med Rigmor Mydtskov drev han i en årrække fotoatelier i det indre København, der bl.a. besøgtes af skuespillere og reklamefolk, ligesom han blev hoffotograf. Senere gik han sine egne veje og fik tid til fordybelse i fotografiets og filmens muligheder. Han huskes bl.a. for en mesterlig fotografering af filmen CON SPIRITO om dirigenten Carlo Zecchi. Ægteskabet blev opløst i 1975.

I 1963 bestilte kronprinsesse Margrethe tid til en fotografering. Det blev startskuddet til et livslangt samarbejde med kongehuset, der i 1988 førte til titlen FOTOGRAF FOR HENDES MAJESTÆT DRONNINGEN. Mødet, der fandt sted i det ydmyge atelier i Kattesundet bag Domhuset, har Rigmor kaldt et møde med sin “skæbnemodel”.

Senere flyttede Mydtskov & Rønne til Badstuestræde, og i 1975 efter sin skilsmisse fik hun eget atelier i Østbanegade med udsigt til Østerport Station. Her har hendes søn Martin Steen Rønne nu bopæl og atelier, hvor han driver HUSET MYDTSKOV videre.

Hun har været bevidst om, at hun som fotograf har bevæget sig mellem mennesker iført masker. Der skal både mod og takt til at lirke det usete og ukendte frem bag et medmenneskes maske, men det interessante ved hendes portrætkunst er, at hun samtidig lader modellen bevare noget hemmelighedsfuldt.

Rigmor Mydtskov har udstillet utallige gange i både ind- og udland, og været initiativ-tager til adskillige fotoudstillinger og været dommer ved en lang række landsudstillinger.

I 1990 portrætterede hun ti danske fotografer i en række udsendelser for TV2.

Rigmor Mydtskov døde 84 år gammel i 2010.

 

PÅ UDSTILLINGEN vises desuden en serie scenebilleder fra Det Kongelige Teaters opsætning af Richard Wagners opera “Niebelungens Ring” 2003-2006 fotograferet af sønnen Martin Mydtskov Rønne.

Udstilling: 12. juni – 24. juli 2016

BILLEDHUGGEREN
OLE CHRISTENSEN – I STEN OG STREG

Ole Christensen

 

Fernisage: Lørdag 11. juni kl. 14:00-17:00.
Herefter åben til og med 24. juli hver dag kl. 13:00 – 17:00.

 

Ole Christensen døde efter 42 myreflittige år i Olsker på Nordbornholm. Han efterlod sig et væld af skulpturer. Adskillige meterhøje granit-ting, der kræver stor kran til en flytning. Tiltrods for, at han ved sin karriere-start svor, at han aldrig ville producere noget, der var større, end han kunne have det bag på sin cykel.

 

Men han skabte da også utallige flytbare i overskuelig størrelse og vægt. Og det er et udpluk af disse, som nu vises på Gudhjem Museum. Flere af dem har ikke før været udstillet. Desuden kommer publikum til at opleve en lang række af Ole Christensens skitser og tegninger fra blandt andet Rom. Og som et kuriosum vises nogle af de tegninger, som Ole lavede som teenager. Alllerede her viser han sig som en temmelig habil kunstner.

 

”Det er tit svært at afgøre, om det er mig, der bestemmer over stenene, eller om de bestemmer over mig”. Udsagnet blev opsnappet af journalisten Peter Tiemroth og gengivet i det hæfte, som blev udgivet i forbindelse med hans udstilling på Bornholms Kunstmuseum i 2004.

 

Ole Christensen [1932-2000] blev oprindeligt uddannet som stenhugger, men gik videre på Kunstakademiets Billedhuggerskole, hvor han blandt andet var elev af Einar Utzon-Frank.

 

Han debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1953. I 1958 flytttede han med sin keramiker-hustru Karin Høj til Bornholm, hvor han huggede sine skulpturer lige ind til sin død i 2000.

 

Ole Christensens skulpturer står rundt om i Danmark – og selvfølgelig også på Bornholm – ligesom seks af dem er placeret foran Gudhjem Museum.

 

Og hvis man vil opleve noget helt unik, besøger man de eventyragtige skulpturparker, han gennem årene opbyggede rundt om sit hjem på Stenløsevej i Olsker.

Udstilling: 6. maj – 29. maj i Stationsbygningen:

Gudhjem-Melsted-maleren

AAGE BACKHAUSEN [1908-1966]

Fernisage 5. maj kl. 14:00 – 17:00
Daglig åben kl. 13:00 – 17:00

Aage Backhausen blev født i Silkeborg – samme by og på samme tid, hvor Cobra-maleren Asger Jorn tilbragte sin ungdom og fik sin uddannelse på seminariet. Om de har mødt hinanden står hen i det uvisse. I hvert fald gik de i hver sin retning rent kunstnerisk.

Backhausen gik ikke på seminaret, men blev uddannet som boghandler, inden han først i 1930’erne – sammen med sin hustru Asta – rejste til Bornholm og slog sig ned i Melsted som billedkunstner. Den lille landsby syd for Gudhjem blev udgangspunktet for hans virke resten af livet.

Han var samtidig med Kunstnerkolonien i Gudhjem, men levede et tilbagetrukket liv, hvad ydre kommunikation angik.

På grund af helbredet rejste han ofte til Italien. Her opholdt han sig i længere perioder, hvorfra han malede landskaber og by-motiver fra blandt andet Elba, Monte Cristo, Taomina og San Cataldo – ligesom han gjorde det på Bornholm. Han arbejdede med tempera og olie.

Mange af de billeder, der blev udstillet på Galleri Kusk i Gudhjem i slutningen af 1990’erne i en periode på 14 dage, var billeder, der aldrig før var blevet vist offentligt. Disse vil igen ‘se dagens lys’ – sammen med billeder, der er malet på Rønne Sygehus umiddelbart før hans død i 1966.

Aage Backhausen udstillede jævnligt på Charlottenborg i København, men det er første gang, hans malerier udstilles på Gudhjem Museum.

Udstilling 6. maj – 29. maj
i Udstillingshallen

EARTH BOUND

Earth Boundwww

Fernisage 5. maj kl. 14:00 – 17:00
Åben hver dag kl. 13:00 – 17:00

Billedkunstnerne Lone Schiøtz, Barbara Sørensen og Ben Woodhams, keramikeren Eva Brandt og træsmeden Hans Henning Pedersen er gået sammen om denne udstilling. Alle er bosat på Bornholm, og henter deres motivation og inspiration fra øens natur – på den ene eller anden måde. Forskellige i deres udtryk, men forenede i deres fordybelser i naturen.

Lone Schiøtz er uddannet på Kunsthåndværkerskolen. Bor i Svaneke og har udstillet flere steder i Danmark. Solgt til bl.a.: Nordeas Kunstforening, Bornholms Museum, Dansk Sygeplejeråd, Ølensvåg Kommune og Rødovre Rådhus.

Barbara Sørensen er født i Cambridge, England og er uddannet på Canterbury College of Art and Crafts i England. Bor på Bornholm. Har udstillet i Danmark, Tyskland og Sverige. Solgt bl.a. til Carlsberg-Tuborg Kunstforening, Bjerringbro Kunstforening, Bornholms Tidendes Kunstforening, Nordeas Kunstforening Bornholm, OZ Kunstborse Rostock i Tyskland, Skurup Kommun i Sverige og Bornholms Regionskommune.

Ben Woodhams er født i Brighton i England. Boet på Bornholm siden 2008. MA i Museum Studies, Leicester University i England. BA Hons i Indonesian Studies med Art & Archaeology på London University og Foundation Studies Certificate i Art & Design, Brighton Art College. Er netop blevet medlem af den højt estimerede internationale forening ‘The Society of Wildlife Artists’.

Eva Brandt er uddannet som keramiker på Skolen for Brugskunst. Studeret indiansk keramik i Santa Fe i New Mexico. Startede i 1993 eget værksted i Rønne. Har bl.a. udstillet i Danmark, England, Tyskland, Ungarn, Taiwan og Singapore.

Træsmeden Hans Henning Pedersen har værksted i Gudhjem. Har udstillet i Danmark, Sverige, England, Belgien, Tyskland, Frankrig, Nordirland, Polen, Dubai og USA.

Denne udstilling er en del af BORNHOLMS KUNSTRUNDE læs mere

Udstilling 22. april – 24. april i Udstillingshallen og Stationsbygningen:

GUDHJEM-VÆVERNE SAMT STRIK, FILT OG PATCHWORK FRA ØEN

vævningwww

Fernisage 21. april kl. 14:00 – 17:00
Daglig åben kl. 13:00 – 17:00
Vævekredsen i Gudhjem flyttede sidste år arbejdslokalerne væk fra Gudhjem Museum og op til lokaler på plejehjemmet, hvor deres væve kan stå permanent året rundt. Nu kalder de sig Gudhjem-væverne og har 19 medlemmer – heraf 1 mand, resten kvinder. Sammen med divere grupper af strikkere, filtere og patchworkere fra hele øen stabler de et stor textil-udstilling på benene omkring Bededagsferien.

Udstilling 21. marts -17. april i Udstillingshallen:

ÅRETS BORNHOLMSKE PRESSEFOTO 2015/16

Fernisage 20. marts 2016 kl. 14:00 -17:00

FOTO 1

Efter at Bornholms Tidende skiftede til det lille tabloid-format, begyndte avisen at opprioritere fotoet. Det har afstedkommet, at billedsiden er blevet højnet i utrolig grad. Derfor hylder vi det bornhomske pressefotografi gennem en udstilling med 60 af de bedste fotos i 2015. Dommerkomiteen [freelance-fotograf Justine Høgh, grafisk designer Jørgen Koefoed og chefredaktør Søren Christensen] har desuden kåret Årets Bornholmske Pressefoto, som vil blive afsløret under fernisagen

PS: Under udstillingen får publikum mulighed for at stemme på deres favorit-foto. Alle de udstillede billeder kan desuden købes for 200 kr. og hjemtages efter udstillingen.

Udstilling 21. marts -17. april i Stationsbygningen:

BORNHOLMS TIDENDE 150 ÅR

Fernisage 20. marts 2016 kl. 14:00 -17:00

FOTO 2

Bornholms Tidende runder 150 år i år. Derfor udstiller vi 50 markante forsider plukket fra alle årene.

Avisen blev grundlagt 1866 og udkommer i dag i et oplagt på omkring 11.000 eksemplarer mandag-lørdag.

Den havde fra begyndelsen en partipolitisk tilknytning til partiet Venstre, men først i 1881 blev den brugt som decideret kamporgan, hvilket især efter 1900 førte til en stigning i oplaget. Avisen kæmpede med den socialdemokratiske Bornholmeren fra 1920 til 1994, men allerede i løbet af 1950’erne blev Bornholms Tidende størst. Siden Bornholmerens lukning i 1994 har Bornholms Tidende været eneste aktør på det bornholmske avismarked.

I december 2011 overtog Berlingske Media 25 procent af aktierne i avisen. Resten ejes af Bornholms Tidendes Fond.

Dans 20. april 2015 kl. 19:30 – 21:30 i Udstillingdbygningen:

BUTHO DANS

FOTO 36

Butoh dans en stærk æstetisk, kropslig udtryksform oprindeligt fra Japan. Tre unge internationale dansere, som i øjeblikket opholder sig på Kunst- og Kuklturcenter Bekkelund på Bornholmi har i samarbejde med koreograf Anita Saij udformet en række enkle danse med et minimalistisk udtryk. Musikken er en vigtig del af udtrykket, som er komponeret og udført af Khim Kristensen. Gratis adgang for alle.