Turist liv i Gudhjem

Af Viggo Pedersen

Der er sket en voldsom udvikling på turistområdet fra starten af turist livet, som kun begyndte omkring århundredeskiftet. Dengang var der ikke elektricitet, vandværk eller kloak, alt var primitivt efter vores syn, men det var ganske almindeligt med lokum i gården og åbne rendestene til afløb for spildevand.

Turistforeningen blevet 1907, ikke af dem der levede af turismen, men af de førende i byen, lægen, tolderen m.m. De sørgede for at anlægge stier i skoven med bænke på steder med smuk udsigt samt badehus ved Melsted, bro ved Ravneskåret, broer over Kobbeåen samt en udvidelse af Gråmyr uden kommunen ydede noget.

Nu de sidste år er der sket en voldsom udvikling indenfor turist livet. Alle der er ansat eller arbejder offentligt eller privat erhverv, såkaldte lønarbejdere, skal holde ferie og har dertil deres ferieløn, derfor den store tilgang af ferierejsende, og det kræver udvidelse af overnatningssteder hoteller, pensionater, sommerhuse, campingpladser, vandrehjem m.m. Så er der mange, der gerne vil udnytte ”sånne” til en eller anden forretning. Restaurationer, bodegaer, iskiosker, souvenirs, kludebutikker, keramikudsalg og m.m. dertil kommer trafik med færgen, luftfart, udflugter med bus, skib, cykler eller gående.

Alle bestående hoteller og pensionater er udbyggede og moderniserede med alle tekniske indretninger, og der er bygget helt nye feriebyer, men priserne for ferieopholdet er også fulgt med i takt med udviklingen. Fra 2 kr. per dag for fuld forplejning til 200 kr., en lejlighed fra 25 kr. per uge til 1500- 2000 kr.