Gudhjem museum

Gudhjem er godt nok en lille by, men samtidig en by med masser af besøgende og lokalhistorie. Derfor er der også etableret et museum i Gudhjem med en lokalhistorisk afdeling og en afdeling med skiftende kunstudstillinger.

Museet huser til i den gamle stationsbygning der var enden af strækningen Almindingen til Gudhjem. Der har været behov for at bygge til for at rumme al aktuel historie og nye udstillinger, derfor er der også en nyere tilbygning. Stationsbygningen er fra 1916 hvor den også blev taget i brug, men allerede i 1968 var det slut igen, da De Bornholmske Jernbaner lukkede ned.

Som sagt er der den faste udstilling med den lokale historie om Gudhjem og Bornholm. I løbet af året er der udover de faste udstillinger 5-6 nye udstillinger fra forskellige kunstnere eller kunstersamlinger. Det gør det attraktivt både for turister, men også for indbyggerne at vende tilbage til museet år efter år. Alligevel er det blot et af mange museer på Bornholm, som du kan besøge på din ferie på øen.

Det koster kun 50 kr. at kommer ind på museet, hvilket er et kup når man tænker på den historie og de skiftende udstillinger de har at byde på. Er du under 18 år eller medlem af foreningen, så kan du faktisk komme ind gratis hele året. Der er derfor ingen undskyldninger for ikke at tage et smut forbi museet når nu du er i Gudhjem by alligevel.

Åbningstider

Museet har åbent i perioden fra vi træder ind i påsken til efterårsferien slutter. Det variere derfor fra år til år, men du kan altid se de gældende åbningstider på deres hjemmeside. Åbningstiderne er som følger:

• 14-16 på ferniseringsdage.
  • 13-17 alle andre dage.

Faste udstillinger

Der er som sagt den faste udstilling, som kan deles op i flere dele med forskellige fokus. Herunder kan du læse lidt mere om de forskellige faste udstillingselementer.

Lokalhistorisk udstilling

Handel og Håndværk i Brøddegade