Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; sidebar_generator has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/sidebar-generator.php on line 29 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_contact has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/contact.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_flickr has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/flickr.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_portfolio has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/portfolio.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_sponsor has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/sponsor.php on line 12 Vandrehjemmet i Gudhjem - Gudhjem By- og Mindeforening

Vandrehjemmet i Gudhjem

Indvielsen af hjemmet foretaget. Den gamle avlsbrugerejendom med de lange bindingsværkslænger, hvor afdøde Købmand Harald Jørgensen havde bopæl og drev købmandsforretning i 50 år, blev som meddelt for et par måneder siden solgt til Bygmester Viggo Pedersen og Købmand J.R. Hammer.

Det første de nye ejere foretog sig, var at nedlægge købmandsforretningen, og derpå blev hele bygningen indrettet til brug for spejdere eller andre unge mennesker, som i flok eller følge drog ud for at se sig om i landet på en billig måde. I et sådant herberg, hvoraf der kun findes 3-4 stykker her på øen, koster logiet kun 50 øre pr. døgn.  Man får et soveleje på en træuldsmadras. (Tæpper medbringes selv) Så er der kogekar og rekvisitter til fri afbenyttelse ved madlavning, som de logerende naturligvis selv må besørge.

Lad os sige det  ….. den lange smukke bindingsværkslænge . Stuelængen i den gamle avlsbrugergård og købmandsgård er blevet et ideelt vandrehjem. Her er foreløbig plads til 50 personer, men der kan hurtig skaffes plads til flere, idet den nye pakhuslænge, der opførtes efter branden sidste sommer fremdeles benyttes til pakhus, men hvis det viser sig vil denne også blive indrettet til herberg.

Skærtorsdag eftermiddag blev det nye vandrehjem indviet, idet 25 unge spejdere her fra øen tog det i besiddelse. Samtidig mødte en del af Gudhjems borgere efter indbydelse fra ejerne for at se på indretningen i det nye pensionat.  Alle var enige om det var så godt alt sammen, og de unge spejdere udtalte også deres glæde over, de havde fået et sådant hjem her i Gudhjem

Da ejendommen og indretningen var beset, samledes de indbudte Gudhjem boere med spejderne i den store opholdstue, og her holdt Kaptajn Ejnar Mikkelsen, der for tiden holder påskeferie her i byen, en kort men kraftig og smuk indvielsestale, hvor han sluttede med at udtale, de bedste ønsker for vandrehjemmet i Gudhjem, der efter ejernes ønske fremtidig skulle have navnet St. Jørgens gård.

Et par af anførerne for de unge spejdere samt et par Gudhjem boere holdt korte taler. Spejderne sang og råbte spejderne hurra og tilslut takkede Købmand Hammer og Viggo Pedersen for de gode ønsker der var udtalt for vandrehjemmet og for den smukke indvielse, de havde fået. HPH ( Hans Peter Haagensen)

Den gamle købmandsgård ved havnen, som efter Harald Jørgensens død blev solgt til bygmester Viggo Pedersen og Købmand J.R. Hammer, der er en ret stor have beplantet med frugttræer, deriblandt et meget stort morbærtræ foran den meget smukke og lange bindingsværksbygning, der er en ret stor gårdsplads og i en tværlænge er der indkørselsport. Hele arealet er 1000m2 og har facade til tre gader. Nu er der indrettet vandrehjem i tilknytning til andre vandrehjem.