Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; sidebar_generator has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/sidebar-generator.php on line 29 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_contact has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/contact.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_flickr has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/flickr.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_portfolio has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/portfolio.php on line 12 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; widget_sponsor has a deprecated constructor in /var/www/vhosts/gudhjembyogmindeforening.dk/httpdocs/wp-content/themes/unicon/framework/inc/widgets/sponsor.php on line 12 Fastelavnsmandag - Gudhjem By- og Mindeforening

Fastelavnsmandag

I min barndom og tidligste ungdom slog vi potten itu fastelavnsmandag om eftermiddagen. Den form for underholdning kendtes vist nok ikke andre steder end i Gudhjem, og det var kun mænd, der deltog aktivt, men der var mange tilskuere.

Forestillingen forgik ved Måns Pærs Hus. Startplads ved brønden medens potten blev anbragt midt på gaden med Nørresand, afstand fra start til pot afskridtet 50 skridt.

Potten der skulle slås i stykker var en lerdunk der tidligere var brugt til øl, rom eller brændevin, den fandtes i alle hjem, men brugtes ikke mere, og de endte deres dage her i Gudhjem fastelavnsmandag for at glæde nulevende, hvorimod deres forfædre havde haft glæde af at drikke af samme dunk.

Hvornår denne skik er opstået vides ikke. Det store øjeblik for Tambour var dog, når han fastelavnsmandag, i spidsen for både gamle og unge af byens mænd marcherede hen på pladsen, ved Måns Pærs Hus ved brønden. Der skulle potten slås itu. En meget morsom tradition, som kun fandt sted i Gudhjem. Ved denne lejlighed var Tambour Hammer i sit es, det mindede om gamle dage på Christiansø.